Witajcie drodzy uczniowie
Nowa rzeczywistość zmusiła nas do częstego korzystania z komputera i telefonu. Dzięki tym urządzeniom możemy być w stałym kontakcie z rówieśnikami i nauczycielami. Jest to bardzo ważne, aby komunikować się ze sobą. Cóż! – jest to jedyna, dopuszczalna forma kontaktu w tej sytuacji. Ograniczyliśmy go do niezbędnego minimum, ponieważ stwarza zagrożenie zarażenia się Covid-19.
Gdy postępujemy zgodnie z zasadami, postępujemy mądrze i odpowiedzialnie!
Bądźmy jednak ostrożni! Internet jest miejscem, w którym, tak jak w realnym życiu (w szkole oraz poza nią) – musimy przestrzegać norm społecznych. Rozmawiajmy tak, aby nikogo nie urazić. Miejcie na uwadze, że każda wiadomość umieszczona w sieci wywołuje emocje. Może wywołać zarówno radość, jak i smutek, zmartwienie, przygnębienie czy rozpacz.
W sieci nie jesteśmy anonimowi (chociaż nie tak łatwo dociec, kto jest po drugiej stronie, jest to możliwe). Wysyłanie obraźliwych treści (hejtu), zdjęć, filmików czy komentarzy jest zjawiskiem określonym jako cyberprzemoc, która jest karalna.
Stosowanie cyberprzemocy wobec drugiej osoby może nieść za sobą poważne konsekwencje.
- Jeżeli jesteś osobą, która doświadcza przemocy, w tym cyberprzemocy, bez chwili namysłu:
– porozmawiaj z rodzicami, co zrobić w tej sytuacji;
– opisz całą sytuację wychowawcy / pedagogowi lub psychologowi;
– zachowaj obraźliwy czy prześmiewczy obraz ( zrób „zrzut ekranu”);
– zażądaj usunięcia z sieci filmiku czy zdjęcia.
Zgłaszając problem, mówisz STOP przemocy i cyberprzemocy.
Pamiętaj:
– osoba która wyrządziła krzywdę powinna ponieść konsekwencję swojego czynu, wówczas jest szansa, że nie powtórzy swojego błędu.
- Jeśli jesteś świadkiem cyberprzemocy:
– poproś o wsparcie wychowawcę klasy,
– wesprzyj osobę, która jest dotknięta cyberprzemocą, porozmawiaj z nią,
– porozmawiaj z kolegami/koleżankami z klasy, aby dali spokój;
- Zamiast być sprawcą cyberprzemocy (np. z powodu odrzucenia)to:
– porozmawiaj, poproś o jeszcze jedną szansę;
– porozmawiaj z zaufaną osobą dorosłą co zrobić, jak się zachować w trudnej dla ciebie sytuacji;
– uszanuj decyzję odmowy.
Swoją wiedzą podzieliły się:
Anna Kowalska – pedagog szkolny
Justyna Urbaniak – psycholog szkolny