
Zainspirowani działaniem stowarzyszenia Szansa, 24 kwietnia zorganizowaliśmy w naszej szkole debatę „Razem przeciw przemocy rówieśniczej”.
Uczestnikami debaty byli uczniowie kl. 6 i 7, rodzice i nauczyciele naszej szkoły, a gościem pan Michał Górawski radny Rady Miejskiej w Głogowie.
Celem spotkania było wypracowanie skutecznych sposobów przeciwdziałania przemocy wśród uczniów zgodnie ze Standardami Ochrony Małoletnich oraz podkreślenie znaczenia współpracy całej społeczności szkolnej.
Debata miała interaktywny, warsztatowy charakter. Przy ośmiu stolikach toczyły się rozmowy wokół ośmiu głównych zagadnień:
- przemocy psychicznej,
- przemocy w sieci,
- mowy nienawiści,
- przemocy fizycznej,
- seksualnej,
- dyskryminacji,
- wykluczenia,
- bullyingu.
Przebieg spotkania zakładał kilka rund rozmów, wymiany stanowisk i myśli, podczas których dorośli przede wszystkim słuchali, pomagali i wspierali młodzież, dając uczniom jednocześnie przestrzeń do przewodzenia pracy w grupach zadaniowych.
Dzięki temu młodzież mówiła odważnie, bezpośrednio i bardzo szczerze o tym, co ją boli, co przeszkadza, czego brakuje w szkole i domach. Wskazywano na potrzebę lepszej komunikacji, asertywności, budowania własnej wartości, edukacji rodziców oraz pomocy rówieśniczej. Zwrócono także uwagę na znaczenie odwagi oraz umiejętnego wyznaczania granic.
Szczere rozmowy i wnioski.
Uczniowie opowiadali o swoich doświadczeniach, często związanych z bezradnością wobec agresji rówieśniczej, poszukiwaniem pomocy i próbami samodzielnego radzenia sobie z problemami.
Rodzice i nauczyciele mieli okazję zobaczyć świat przemocy szkolnej oczami uczniów. Dzięki temu powstało wiele pomysłów na konkretne działania, które będą mogły pomóc w zapobieganiu przemocy. M.in. organizowanie pomocy rówieśniczej, zajęć wychowawczych, warsztatów z asertywności, programów profilaktycznych, zajęć o skutkach hejtu i radzenia sobie w trudnych sytuacjach, uczestnictwo w akcjach szkolnych np. „Tydzień tolerancji”, zaufanie rodzicom, nauczycielom i specjalistom szkolnym.
Nie bez znaczenia są jasne procedury szkolne skutecznego reagowania na przemoc.
Debata pokazała, że problem przemocy rówieśniczej jest niezwykle złożony, ale jednocześnie możliwy do rozwiązania – pod warunkiem, że dorośli naprawdę zaczną słuchać młodzieży i działać razem z nią.
Wszystkie wypracowane pomysły i wnioski zostały zapisane i zawieszone na holu szkolnym, aby mogły posłużyć jako baza do dalszych działań w ewaluacji Programu Wychowawczo-Profilaktycznego Szkoły i Standardów Ochrony Małoletnich.
Organizatorzy
Anna Kowalska
Piotr Lenort